tisdag 22 april 2008

en annan fiende

tekniken har länge varit min fiende. jag har varit lite rädd för att förstöra datorer, mobiler och internet, eller bankomater också för den delen, med mitt ofta ganska planlösa och otåliga tryckande.
så för någon vecka sedan fick jag allt på min dator fixat och ominstallerat, nya virus program in och dessvärre, svenska ä och ö ut, de blev till sina norska motsvarigheter, knepiga ae och o med streck alltså, det kändes inget vidare och jag har multitryckt fram ä och ö i mer än en vecka. dubbelprick och a dubbelprick och o ... frustrerande och mycket hackigt när man skriver.
så idag, nu för en stund sedan tog jag ett djupt andetag och tryckte mig in på kontrollpanelen. tänkte lite som så att allt heter något, allt har ett namn och man måste kunna läsa sig till hur man fixar tillbaka ä och ö. så voilà, no more multitrycka, bara ett enkelt tryck och: ä ö äöäöäöäö. och inte nog med det, man kan snajda till det och alternera mellan norsk-ä /svensk- ä och norsk-ö /svensk-ö med samma knapp (och en till) men man måste välja nåt först inne i kontrollpanelen. jag gör det imorgon. jag har blivit biten. i kontrollpanelen finns mycket spännande grejjer att slarva omkring med.

3 kommentarer:

våreld sa...

Ack fy för det tekniska

KiJn sa...

Dagens tips:
Passa dig för "formatera" delen av kontrollpanelen...

tingeling sa...

våreld: ja, inte sant!
kari: vaddå? varför det?
formatera det låter jättespännande ju