tisdag 8 april 2008

kraft

jag kraft för morgondagen. då packar jag in lilla e och mig själv i bilen och kör de ca 20 milen till föräldrahemmet. vi korsar gränsen via kongsvinger- torsby och så vidare genom de värmländska skogarna, jag tar med mig pixi som personskydd, man vet aldrig vad som kan hända bland vargmotståndare och inbitna generationsvärmlänningar. hemmet skall tömmas, föräldrarna är borta båda två, mamma sedan länge, pappa sedan ganska nyss.
sorgligt att röja barndom, i huset finns ännu allt kvar. alla barndomens ljud, smällen av ytterdörren som slår igen och så någons röst, skrammlet när man kliver ner på trädäcket på altanen och det lilla klucket när man sätter foten på bryggan, sommarljuden och vinterljuden, de långsamma dammiga ljuden av tristess och de snabba stressade ljuden av spring i trappan. nu ska alla ljud säljas och alla saker städas bort, auktioneras ut eller packas ner. gamla kort och brev, porslin och böcker, mitt gamla dockskåp på vinden som mössen har bott i, tomt skall det bli tills någon annan flyttar in med nya ljud och saker. det blir jobbiga dagar, ensam med lilla e (och en stor container visserligen) och ingen uppkoppling finns det heller.
vi far imorgon och lämnar halva familjen på andra sidan gränsen.

4 kommentarer:

anna sa...

kommer syskonen vara där eller är du alldeles ensam? ring gärna om du kan! tänker på dig, kram!

tingeling sa...

jo syskonen kommer på fredag kväll. just nu drar jag mig mest för själva bilfärden, men det ska nog gå bra

Anna sa...

styrkekramar!!!!

tingeling sa...

tack lilla mamman