torsdag 8 maj 2008

provprövning...

uppdrag efter läkarbesöket tidigare idag: fixa urinprov på flickbebis ... det låter enkelt, inga problemo, de kissar ju hela tiden, bara att hålla sig framme med en liten burk eller whatever.
men nehe, den snälla doktorn gav mig en liten smartig plastpåse med hål i som skulle klistras (!) fast innanför blöjan, lite som ett plåster, fast jättestort.
-ok ännu bättre, tänkte jag när det väl var dags, klistra fast påse och blöja på, smart grej.
kollar efter en stund, ingenting har hänt. nehe, blöja på igen. vänta lite till ... fortfarande inget. går omkring lite och ... ha! det blev lite varmt ... jag går och kollar igen. blöja blöt, påse torr, attans ... flyttar lite på påsen. och så ... hallå ! smart idé ! man kan ju tappa upp ljummet vatten i handfatet och doppa hennes fötter lite, då ska man ju kissa har jag hört. sagt och gjort, doppa små fötter i ljummet vatten. hmmm, verkar funka, blöjan blir lite varm igen.
- smart smart smart, tänker jag och lägger lilla e på skötbordet. kollar igen. blöja jätteblöt, påse torr, klister borta, jaha, jaha.... hmmm. tar fram en liten plastburk iallafall, utifall att .... inget händer. vänta vänta vänta. ..... ingenting. nehe, på med blöja petar dit påsen och går omkring lite igen. så efter en stund, blöja jättevarm!! äntligen ! yes ! no!... det börjar läcka ... springa springa till badrummet och ... ja ... det var nummer två, gult bajs i påsen. hur göra nu då, ska jag stå med den lilla burken och vänta medan lilla e ligger på skötordet och håller sig eller vad ??

3 kommentarer:

Anna sa...

ha ha ha, ser er framför mig!!!
det är mycket lättare att klistra dessa påsar på killar. på tjejer måste man lixom ha det supertätt... blir problems även för oss på jobbet ibland ;D

anna sa...

oj, hjälp! misstänks urinvägsinfektion eller varför?

tingeling sa...

lilla mamman: nä det var ingen lek det där, man kanske skulle ha en slags svamp??.
fru a: skulle ha med prov om vi åker in igen, men tror inte att det behövs. har kvar burken på skötbordet dock ifall tillfälle ges.