måndag 27 oktober 2008

jag är inte vän med vintertiden


i allafall inte klockan 04.30. våra barn har alltid vaknat tidigt, sådär 05.30-06.00. det går bra. vi har lärt oss hantera det. MEN när 05.30 blir till 04.30 trots att vi hållit uppe barnen en extra timme kvällen innan, då känns läget lite förtvivlat. 
först ut var lilla e, lite hungrig och MYCKET pigg slog hon upp ögonen... ja klockan var faktiskt inte ens halv fem, snarare tjugo över fyra. eftersom jag inte riktigt visste vad jag skulle göra med henne så bytte jag blöja, i samma stund som jag fått av henne pyjamasen så började s gråta i sin säng 
- jeg er sååå sulten lilla mamma. 
jag bestämer mig raskt för att situationen håller på att urarta så jag väcker herr t med en väsning:
-upp med sig herr t!!! barna gråter...
så s får helt regelvidrigt en macka i sin säng, med bara smör på för att minimera risken för vanebildning, samtidigt har herr t lullat ut i soffan med lilla e. tilläggas bör att han varit uppe och gett henne välling bara en och enhalv timme tidigare så han fick återvända till sängs så fort jag kände att jag bemästrade situationen. dvs så snart s ätit sin macka.
så som den goda moder jag är gav jag henne därefter två alternativ att välja mellan. antingen kunde hon lägga sig och somna om eller så fick hon sitta i sin säng och vänta på att klockan skulle bli 06 och då få böcker att läsa i sängen. jag är inte omänsklig... jag sa att det skulle dröja länge innan klockan blev dags för böcker i sängen. men hon valde att vänta. och vänta gjorde hon. i 50 minuter satt hon i sin säng, sjöng tyst för sig själv och väntade på klockan. 
- du må passa på mig lilla mamma,  sa hon emellanåt medan jag vankade av och an utanför hennes rum med en mycket yster och sprattlande lilla e i famnen. vid ett tillfälle spärrade hon upp ögonen och sa:
 - meeeh är du vaken lilla e!! så skrattade de båda högt mot varandra. (då i en liten sekund där var det faktiskt värt att vara uppe.)
vid 05.30 körde jag upp herr t igen och la mig att sova i en ynkans liten välsignad timme, 06.30 byttes vi av igen och jag fixade mig själv och frukost till barnen.  kastade mig på cykeln, bröt en nagel och var på jobbet 08.20. trött blev jag inte förrän efter lunch. somnade gjorde jag lite vid klockan 14 trots att jag druckit så mycket kaffe att jag var helt svart inuti och full med sus i huvudet. 14.30 kom fruktkorgen och det höll mig vaken tills 15.15 då det var dags att fara hem.
nu är jag pigg.  så kanske måste jag söva mig en liten liten  port så jag somnar riktigt tidigt.

6 kommentarer:

Millan sa...

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Småbarnsföräldrar borde få dispens när det gäller omställningen till vintertid. Hoppas det vänder snart för er.

tingeling sa...

millan: jamen absolut dispens och gärna 25 timmar per dygn! hoppas också det vänder snart...

KiJn sa...

Ok, V (den yngre) kanske inte kan gå men han sover iaf på natten! :P

tingeling sa...

kijn: sova på natten är alltid att föredra :)

KiJn sa...

Ok, nu kan du slänga din voodoo docka av mr V. kl 5 bestämde han sig för att dra igång sina motorer. För första gången någonsin typ!

tingeling sa...

kijn: moahahahah.;)