söndag 15 mars 2009

vi har en granne på våningen ovanför. han är lomhörd. 
- ooo så bra, tänkte vi först, då blir han ju inte störd av barnskrik och kommer och klagar. 
efter ett tag insåg vi den uppenbara nackdelen ... vi hör nämligen honom. och i perioder hör vi honom  m y c k e t. 
det har vid tillfällen varit så hög volym på tv:n att man tydligt hör den på gatan utanför huset. när fönstren är stängda. 
för ett par veckor sedan när jag var sjuk ringde jag upp strax efter tolv på natten och bad honom vänligt sänka volymen på tv:n. 
svaret jag fick var att han blev (jag citerar):
"- ytterst provocerad av att jag ringde upp honom mitt i natten och upplyste honom om att han inte kunde titta på tv så högt han ville i sitt eget hem."
det faktum att jag inte kunde sova i m i t t eget hem för att han tittade på tv var verkligen inget argument som bet.
nej då" för oslo är en s t o r s t a d och lite lyd må man allt tåla".
hmmm.... 
så slog det mig här en kväll när jag försökte somna till ljuden av nrk som dånade från ovan att jag skulle ta och kolla lite i elskåpet i vår lägenhet. vi bor i nämligen i en gammal ombyggd träkåk som tidigare var enfamiljshus.  elskåpet i vår lägenhet har ganska många knappar och bland dem mycket riktigt... huvudströmbrytaren till hans lägenhet. so bring it on grannen,  i dare ya´...

2 kommentarer:

Kerst sa...

vad hände sen?
blev det träskorna på?
I vilket fall, står på din sida i denna strid.
Passar på att hälsa mig själv välkommen som läsare..

tingeling sa...

välkommen, om än väldigt (skamligt )sent. det blev en liten strid minsann som slutade med 1-0 till oss. nu är det åter sämja i kvarteret