söndag 31 maj 2009

igår hängde vi i hagen hela dagen när följande scen utspelade sig:
jag häller upp varsin mugg äppelsaft åt barnen.
- mamma det er ikke lov å ge viiiin til baaaarn...., ylar s och spärrar upp ögonen. minst två grannar stannar upp i sina trädgårdsysslor och stirrar förfärat på oss.
- men vaddå s, försökte jag, det här är inte vin heller. det är äppelsaft ju. .... jag skulle ju aaaldrig ge dig vin, la jag till högt nog så att grannarna skulle återgå till sina göromål. 
-neeeej,  jeg vill ikke ha viiiin.  jeg er bara ett baaaaarn !!
-men snälla du, det här  ääär inte vin, vart har du fått det ifrån. barn får inte vin. det här är saft, du kan få vatten istället...
- l i barnehagen sa att det som är gult som man dricker är viiiin och jeg vill ikke ha det, du må ikke ge mig viiiin mamma!! uuuäääähhh
- men det ääär inte vin har jag sagt, det är äppelsaft! titta lilla e dricker, hon tycker det är jättegott.
-neeej lilla e!! du må ikke dricka viiiin du er ju en baby!!! s stirrar desperat på lilla e som nästan tömt sin mugg.
vid det här laget har det stannat förbipasserande på gatan som tittar in över staketet. en av grannarna har försvunnit in i huset och jag börjar undra om det blir polis eller socialtjänsten som kommer först. 
- mmeer! säger lilla e och sträcker fram muggen.
- det är inte vin!!. det är äppelsaft, s!! nu får du vatten , säger jag sammanbitet och häller ut hennes saft för att fylla muggen med vatten.
- neeeejjj, mitt viiiin!! skriker s. 
än så länge har varken polis eller socialtjänst har varit här. grannarna hälsade när vi kom ut i morse så jag tror det är lugnt. men idag tog jag med vatten ut. bara vatten. för säkerhetsskull. 

4 kommentarer:

Anna sa...

HA HA HA HA! gud så roligt! alltid extra gulligt eftersom hon pratar på norsk ;D

Akan-Kakan sa...

Hahaha, jag dööör!

(Men "nej icke viin" är i alla fall bättre än "man fåår inte slåå små baarn", som jag själv lär ha vrålat som 2-åring)

Anonym sa...

Ja, du,
de små liven kan verkligen uttrycka sig.
Själv så undrar jag vem på barnehagen som lär ut barnen hur vin ser ut, kanske är så att personalen sitter och smuttar;)

tingeling sa...

lilla mamman: hon är mer norsk än svensk och mycket fast i sina övertygelser.
akankakan: jag blev sååå stressad... när du var två visste du vilka knappar du skulle trycka på för att få dina päron stressade eller drog du bara till med nåt? kunde vara bra att veta menar jag...
aurora: nej gud förbjude, hon nämnde en l, som hade sagt det. hoppas det kommer därifrån