måndag 16 augusti 2010

käck tjechov

första boken i projektet klar: hans nådes tid är, som jag också mindes den, en fantastisk historisk och symbolisk roman. delvis historiskt förankrade personer under Karl den stores tid skildras ur flera olika berättarperspektiv vilket ger en djup komplexitet åt miljöer och framför allt karaktärerna. jag bara säger karaktärerna! boken är uppslukande på ett sätt jag inte blivit bortskämd med på länge. jag har läst varenda ledig stund och jag kommer att läsa den igen. om ett par år, när detaljerna blivit suddiga.
nästa projekt: tjechov. jag siktar in mig på tre systrar och ett par noveller.

2 kommentarer:

sarapirat sa...

vilket kul projekt! jag borde låta mig inspireras...

tingeling sa...

åh men du läser ju så vitt och brett redan. jag behövde snarare tvinga igång mig.