tisdag 10 augusti 2010

litteraturen

ovan Eyvind, lånad från svenskt översättarlexikon.se
för en herrans massa år sedan läste jag litteraturvetenskap i uppsala och plöjde med stor förtjusning delar av världs (åtminstone västvärlds-)litteraturen. jag tänkte nu att jag under hösten skulle börja med att ge mig på valda delar av kurslitteraturen igen. lite för att se vad som har hänt med mig sedan förra gången jag läste. jag börjar med en all time favourite: Hans nådes tid av Eyvind Johnson. jag har för mig att vi skulle ha läst Strändernas svall, av den samme, men som jag minns det gick den inte att få tag i. så Hans nådes tid blev det och jag har verkligen längtat efter att läsa den igen.

2 kommentarer:

anna sa...

ambitiöst. go go go!

tingeling sa...

eller hur!? och spännande! men det kan bli så att jag skippar antiken. i vart fall tar jag det sist.