lördag 27 november 2010

800 grader och matteuspassionen

eller i vart fall 40+. nu är jag nere på behagliga 38.5 och kan vara uppe. herr t och barnen har farit till stan. jag funderar på att antingen ge mig ut i garaget och leta reda på adventsljusstaken eller om jag kanske kan ta mig ut i lillskogen bakom huset och hitta lite enris till en dörrkrans.
mycket har hänt de senaste veckorna, bl.a. har jag fått nytt jobb (igen). först fick jag det inte så fick jag det i alla fall. samma arbetsgivare men ett helt nytt uppdrag. det kommer att bli mycket jobb framöver både för mig och herr t.
så är det det här med julen. det är alltid jobbigt. jag har mycket julpynt från föräldrahemmet kvar och det doftar hemma om det. ett hemma som inte finns kvar. föräldrar som inte finns kvar. en mormor som aldrig hann träffa sina barnbarn. en morfar som är borta. det är tredje julen utan pappa nu. eller är det den fjärde? den elfte utan mamma.
i år ska vi vakna hemma i vårt eget hus på julafton för första gången. hur skapar man egna traditioner ? jag har aldrig förstått det och jag vet inte hur jag vill ha det. men jag tror jag börjar med adventsljusstaken i alla fall. den är min egen.

7 kommentarer:

Frida sa...

Du, inte lätt med feber och saknad efter förlorade föräldrar. Sänder över en kram och en förhoppning om en fin advent och en annu finare jul! Det kommer lösa sig finfint med egna traditioner!

Miss Upsey Daisy sa...

Jag har mina föräldrar kvar så den delen kan jag inte sätta mig in i. Alltså jag förstår ju men kan ändå inte förstå vidden av din smärta.

Jag vet dock hur synd jag tycker om mig när jag är sjuk.

Jag stämmer in i Fridas kram.

tingeling sa...

tack båda det värmer. oftast går det bra men inför jul och födelsedagar och så blir det kämpigt. jag har tagit in adventsljussatken och ett stort fång med enris. kanske blir det en bra tradition? att ta in enris till första advent? hoppas det.

Annika sa...

4:e..

anna sa...

åh så svårt. men jag hoppas och tror att ni kommer att hitta egna, fina traditioner i ert egna, fina hus. med tiden? stor kram!

Akan-Kakan sa...

Sorgligt. Men det är ju lite fint att blanda de ärvda sakerna med egna traditioner.
Och grattis till nya jobbet i alla fall! Kram!

tingeling sa...

redan fjärde ? på sikt kommer vi att hitta vårt eget såklart och forma det som vi vill. och tack :)