söndag 19 december 2010

i veckan gick en släkting bort, han var gammal och sjuk. och som min kära faster sa: jag unnar honom vilan. men ändå. han har alltid funnits och han hade sina barn och barnbarn.
för mig var han också en av få länkar bakåt till min pappa.
på mammas sida finns ingen. ingen utom mina syskon och jag. herr t har bara träffat min mamma en gång på sjukhuset.
allt det här blir väldigt påtagligt kring jul. barnen märker det och pratar om vilka som ligger i jorden och varför människor brinner upp när de dör. jag förklarar om och om igen. och visar på saker hemma som kommer från mormor och morfar. klockan, mattor och den gamla fåtöljen som de klättrar i precis som jag gjorde.

2 kommentarer:

anna sa...

vad svårt det är, det där. vi pratar också mycket om döden, trots att ingen närstående gått bort nyligen. tack och lov. läser adjö herr muffin och jag får anstränga mig för att inte gråta varje gång.

tingeling sa...

herr muffin har hjälpt oss mycket här och tårar också. kram